تب، التهاب ریه بدون سرفه و گره‌های ریوی (توده‌های ریوی که نتیجه عفونت هستند) از علائم بیماری جدید چینی شناخته شده است.

آنفولانزای زمستانی یا کرونای ۲۰۲۳؟ /درباره ویروس جدید چینی بیشتر بدانید

اخیرا گزارشات بیماری‌های تنفسی در شمال چین، به‌ویژه در میان کودکان، افزایش یافته و دوباره پس از گذشت چهار سال از نمود اولین سویه‌های کووید-۱۹ در این کشور، گمانه‌زنی‌ها را درباره یک تهدید همه‌گیر جهانی را برانگیخته است.

با این حال مقامات بهداشتی چین گفته‌اند که این بیماری جدید، ترکیبی از ویروس‌های شناخته شده است و به زمان اولین فصل سرمای این کشور، پس از لغو محدودیت‌های کووید در دسامبر سال گذشته مرتبط است.

در حالی که بعضی کارشناسان بر نامشخص بودن وضعیت این بیماری مهر تایید می‌زنند، برخی دیگر معتقدند مشاهدات اندکی وجود دارد که نشان دهد این بیماری یک ویروس جدید است.

در ۱۳ نوامبر، کمیسیون بهداشت ملی چین، آمار بالایی از افزایش بیماری‌های تنفسی در کودکان خبر داد.

مقامات چینی، افزایش موارد ابتلا به این بیماری را به پایان محدودیت‌های کووید و گردش پاتوژن‌های شناخته شده از جمله آنفولانزا، پنومونی مایکوپلاسما، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) نسبت داده‌اند که باعث ابتلا به کووید می‌شود.

روز دوشنبه، سیستم عمومی نظارت بر بیماری ProMED (یک بار درباره موارد ذات الریه که مشخص شد با کرونا مرتبط هستند، هشدار اولیه صادر کرد) گزارش داد که برخی از بیمارستان‌های چین به دلیل شیوع ذات الریه، مملوء از کودکان بیمار شده‌اند.

گفته می‌شود که این همه‌گیری در پایتخت پکن رخ داده است اما در استان لیائونینگ شمال شرقی و سایر مناطق چین نیز دیده می‌شود.

تب، التهاب ریه بدون سرفه و گره‌های ریوی (توده‌های ریوی که نتیجه عفونت هستند) از علائم این بیماری جدید شناخته شده است. لازم به ذکر است تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر فوت بیماران به دلیل درگیری با این ویروس ثبت نشده است.

در یک بیمارستان تخصصی کودکان واقع در پکن، تعدادی از والدین به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که فرزندانشان به پنومونی مایکوپلاسما مبتلا هستند که یکی از علل شایع ذات الریه در کودکان است و به آسانی با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

این اتفاق، خاطرات شیوع جهانی کرونا را برای مردم زنده کرد و کاربران رسانه هم با انتشار خبرهایی از جمله "ویروس جدید از چین آمد" یا "کووید جدید"، به ترس و وحشت آنها افزودند. روز چهارشنبه، سازمان بهداشت جهانی (سازمان منتقد پکن برای عدم شفافیت شیوع کرونا) اطلاعات بیشتری را درمورد کودکان مبتلا به ذات الریه از چین درخواست کرد.

بر اساس بیانیه سازمان جهانی بهداشت، یک روز بعد، پکن اعلام کرد هیچ گونه پاتوژن غیرعادی یا جدیدی شناسایی نشده است.

سازمان جهانی بهداشت اذعان کرد اطلاعات دقیق زیادی برای توصیف خطر کلی بیماری تنفسی کودکان در دسترس نیست.

البته افزایش چنین بیماری‌هایی در فصل زمستان دور از انتظار نیست. به طوری که چندین نفر از کارشناسان، شیوع این بیماری را با فرا رسیدن زمستان، پایان محدودیت‌های کرونا و ایمنی ضعیف کودکان مرتبط دانستند.

فرانسوا بالو از دانشگاه کالج لندن گفت: از آنجایی که چین نسبت به هر کشور دیگری، قرنطینه‌های طولانی‌تر و سخت‌تری را تجربه کرده است، پیش‌بینی می‌شد که به دنبال همه گیری کرونا، موج بیماری جدیدی ایجاد شود.

پل هانتر از دانشگاه انگلستان شرقی تاکید کرد در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی برای تشخیص قطعی وجود دارد اما با این حال به نظر می‌رسد این سرآغاز یک بیماری همه‌گیر به دلیل ویروس جدید نخواهد بود. اگر چنین بود، انتظار می‌رفت که با تعداد بیشتری از بیمار بزرگسال مواجه شویم. تعداد کم گزارشات مربوط به مبتلایان بزرگسال، نشان‌دهنده ایمنی موجود بدن از مواجهه قبلی است.

کاترین بنت از دانشگاه دیکین استرالیا نیز به ناهمسان بودن میزان ایمنی کودکان اشاره کرد.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند مردم در مناطق آسیب دیده از قوانین عادی و معمول شامل واکسینه شدن، قرنطینه در صورت بروز علائم و استفاده از ماسک پیروی کنند.

منبع: فرانسه ۲۴

ترجمه:تکتم شریفی نژاد-خبرنگار تحریریه جوان قدس 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.